Меню Закрыть

ВИПУСК №53’2016

Ігнатенко Євгенія

Українська старовинна музика на польському фестивалі та конгресі Musica antiqua europae orientalis.

 

Ignatenko Yevgeniya

Ukrainian Early Music at the Festival and Congress Musica Antiqua Europae Orientalis in Poland.

3

Бабушка Лариса

Від свята до фестивації: культурна травма в дискурсії.

 

Babushka Larysa

From holidays to festivation: cultural trauma in discourse.

14

Лисенко Любов

Концепт ordnung як домінанта ідентичності німецькомовної етнолінгвоспільноти.

 

Lysenko Lubov

Concept Ordnung as a dominant in the identity of Germans.

24

Герасименко Леся

Ритмоінтонаційний аспект Шевченкової поезії як чинник тексто-музичної форми «Давидового псалма» М. Лисенка.

 

Herasymenko Lesia

The rhythmic-intonation aspect of Shevchenko’s poetry as a factor of a text-musical form of «The psalm of David» by M. Lysenko.

35

Снітко Ярослава

Полюси сталості та змінності у Фантазії ор. 2 для гобою, скрипки, альта та віолончелі Бенджаміна Бріттена.

 

Snitko Yaroslava

The Poles of Steadiness and Changeableness in Benjamin Britten’s Phantasy op. 2 for oboe, violin, viola and cello.

43

Шевченко Татьяна

Фортепианные сонаты Николая Метнера: жанрово-композиционные особенности и проблемы интерпретации.

 

Shevchenko Tatyana

Piano Sonatas of Nikolai Medtner: genre-compositional characteristics and problems of interpretation.

52

Шурдак Марія

Еволюція взаємодії формотворення і техніки композиції (на прикладі камерно-інструментальної творчості Д. Лігеті).

 

Shurdak Mariya

The evolution of cooperation forming composition and technology (for example, chamber-instrumental music of Gyorgy Ligeti).

62

Манокина Анна

О роли тембра в камерной кантате Е. Фирсовой «Земная жизнь» на слова О. Мандельштама.

 

Manokina Hanna

The role of the timbre in the chamber cantata of Elena Firsova «Earthly life», poems by Osip Mandelstam.

71

Субботин Иван

Полистилистика в творчестве композиторов саратовской школы.

 

Subbotin Ivan

Рolystylism in the music of Saratov`s composers traditions.

80

Грицюк Олеся

Жанровые эксперименты в камерно-вокальной музыке первой трети XX века.

 

Gritsyuk Olesya

Genre experiments in chamber vocal music of the first third of the XX century.

90

Марченко Марія

Проблема достовірної реалізації вербального тексту партесних творів (XVII – перша половина XVIII ст.).

 

Marchenko Maria

Question of accurate realization of the verbal text of Ukrainian baroque compositions (XVII – the first half of the XVIII century).

98

Касьянова Олена

Специфіка вирішення танцювальних сцен у режисерських інтерпретаціях оперних вистав сьогодення.

 

Kasianova Helen

Specificity solve dance scenes in the director’s interpretations of operas today.

108

Бійо Валерія

«Паладини» Ж.-Ф. Рамо на сучасній оперно-балетній сцені.

 

Billot Valeriya

«The Paladines» by J.-P. Rameau on the opera and ballet stage.

118

Зінченко Вероніка

Балет О. Родіна «Видіння рози»: інновація чи вторинність?.

 

Zinchenko Veronika

«The dream of Rosa» ballet by A. Rodin: innovation or secondariness?.

129

Павко Анатолій‚ Курило Людмила

Психолого-педагогічні домінанти викладача соціогуманітарних дисциплін.

 

Pavko Anatolii, Kurylo Ludmila

Psycho-pedagogical dominants of teacher of sociohumanitarian disciplines.

135

Грищенко Антон

Карл Черні та його редакція «Добре темперованого клавіру» Йогана Себастьяна Баха – перше цілісне виконавсько-педагогічне прочитання збірки.

 

Gryschenko Anton

Carl Czerny and his edition of «The Well-Tempered Clavier» – the first comprehensive performing-pedagogical reading of the collection.

140

Давидовський Костянтин

Три хори Київського інституту музики ім. Р. М. Глієра – три знаки в культурно-мистецькому середовищі Києва.

 

Davydovskyi Kostiantyn

Three choirs of R. Glier Kyiv Institute’s of Music – three signs in Kyiv?s cultural and artistic environments.

148

Рожок Олександр

Філармонія в музичній культурі сьогодення: від парадигми управління до парадигми проектування (методологічний аспект).

 

Rozghok Alexandr

Philharmonic in the musical culture of today: from the management paradigm to the paradigm of the project (methodological aspect).

158

Павелко Виктор

Особенности исполнительской манеры Декстера Гордона в европейский период творчества (на примере пьес «Cheese Cake» и «Benji’s Bounce»).

 

Pavelko Viktor

The features of Dexter Gordon’s performance style during his European period of creative work (as exemplified by the «Cheese Cake» and «Benji’s Bounce» pieces).

166

Янишин Марія

Організація концертного туру: між background’oм та feedback’oм (на прикладі концертної діяльності Марії Шимановської).

 

Janyshyn Marija

The concert tour organization: between background and feedback (on the material of Maria Szymanowska`s concert activity).

175

Жаркова Валерия

«История музыки» в пяти «приближениях», или несколько методологических замечаний в эпоху высоких IP-технологий.

 

Zharkova Valeriya

«History of Music» in five «approximations», or several methodological remarks in an era of high IP-based technologies.

185

Павленко Андрій

Особливості будови циклу у симфоніях ор. 4 Франсуа-Жозефа Госсека.

 

Pavlenko Andrii

Characteristic of Francois-Joseph Gossec’s Symphonies op. 4 Construction.

196

Воронина Мария

Жанрово-стилевые особенности «Священной трилогии» Г. Берлиоза «Детство Христа».

 

Voronina Mariia

The features of the genre and style of the «trilogie sacr?e» by H. Berlioz «L’Enfance du Christ».

205

Нечепуренко Виктория

Корреспонденция Габриэля Форе и принцессы Эдмон де Полиньяк: проекции творческого сотрудничества.

 

Nechepurenko Viktoriia

Correspondence of Gabriel Faure and Princess Edmond de Polignac: projections of creative collaboration.

215

Ли Цин

«Песни Билитис» Клода Дебюсси на тексты Пьера Луиса (история творческих отношений композитора и поэта).

 

Li Qing

«Songs of Bilitis» by Claude Debussy on texts by Pierre Louis (history creative relationship of the composer and poet).

228

Менделенко Дарья

Останні сонати Франсіса Пуленка: творчий шлях композитора як досконала «музична композиція».

 

Mendelenko Daria

The last sonatas by Francis Poulenc: work of the composer as a perfect «musical composition».

238

Журавкова Юлія

Творча спадщина Дж. Менотті: багатовекторність жанрових рішень.

 

Zhuravkova Julia

The legacy of Gian Carlo Menotti: multi-vector nature of genre approach.

248